وجود یک نرم‌افزار حسابداری چه رایگان و چه غیررایگان، مزایای بسیاری دارد که سبب می‌شود از آن استفاده کنیم. در این مقاله، انواع نرم‌افزارهای حسابداری را بررسی خواهیم کرد.

نرم‌افزار حسابداری چیست؟

نرم‌افزار حسابداری (Accounting Software)، نرم‌افزارهایی هستند که بر پایه مفاهیم حسابداری طراحی می‌شوند و جهت کمک در امور حسابداری، به حسابداران، مدیران مالی و همجنین مدیران کسب و کارها، کمک می‌کنند.

همچنین نرم‌افزارهای حسابداری، ممکن است بر اساس نوع آن، در هر زمان و با هر دستگاهی استفاده شود (به صورت آنلاین) و یا باید آن را بر روی سیستم نصب کرد. این مورد، به شدت در میزان پیچیدگی و هزینه نرم‌افزار حسابداری، تفاوت ایجاد می‌کند.

چرا نرم‌افزار حسابداری |رایگان|؟

برخی از شرکت‌های حسابداری خارجی و ایرانی وجود دارند که نرم‌افزارهای حسابداری خود را به صورت کاملا رایگان عرضه می‌کنند. دلیل رایگان عرضه کردن این شرکت‌ها، دلیلی بر بد بودن نرم‌افزارهای آنها نیست! بلکه دلیل آن به سیاست‌های شرکت مربوطه برمیگردد که این سیاست‌ها به نحوی است که به صورت رایگان، نرم‌افزارهای حسابداری خود را روانه بازار می‌کنند.

البته برخی دیگر از شرکت‌های حسابداری هستند که به شما اجازه می‌دهند تا مدتی کوتاه از نرم‌افزار حسابداری آنها را به صورت رایگان استفاده کنید. دوره رایگان این نرم‌افزارها از 7 روز تا 1 ماه متغیر بوده و بعد از این دوره، در صورت نیاز می‌توانید تمدید کنید.

سرآمد نرم‌افزارهای حسابداری رایگان خارجی، نرم‌افزار حسابداری آنلاین Wave است که به صورت رایگان عرضه می‌شود و فقط به منظور پشتیبانی از کاربران، مبلغی را دریافت میکند.

مزایای استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری

وجود یک نرم‌افزار حسابداری چه رایگان و چه غیررایگان، مزایای بسیاری دارد که سبب می‌شود از آن استفاده کنیم. از مزایای نرم‌افزارهای حسابداری رایگان می‌توان به:

  • مکانیزه کردن کسب کار
  • دریافت گزارش‌های کاربردی
  • ثبت دریافت‌ها و پرداخت‌ها
  • ثبت خریدها و فروش‌ها
  • ثبت صدور فاکتورها و ...

تفاوت نرم‌افزارهای حسابداری رایگان و غیر رایگان

تفاوت‌های بسیاری چه در ظاهر و چه در هسته اصلی نرم‌افزارهای حسابداری رایگان و پولی وجود دارد که باعث می‌شود تا کمتر به سراغ نرم‌افزارهای حسابداری رایگان برویم. تفاوت‌هایی مانند:

  • باگ‌های متعدد و متفاوت
  • عدم پشتیبانی و یا دریافت پول به هنگام ارائه پشتیبانی
  • امنیت تضمین نشده
  • مورد تایید نبودن اداره دارایی و مالیات
  • نبود بروزرسانی‌های یکپارچه
  • سرعت کمتر و...

امنیت نرم‌افزارهای حسابداری رایگان ویندوزی

برخی از نرم‌افزارهای حسابداری رایگان ویندوزی (آفلاین)، ممکن است آلوده به ویروس و یا تروجان‌ها باشند. یعنی در زمانی که فایل نصبی نرم‌افزار حسابداری را اجرا می‌کنید، سیستم شما ویروسی خواهد شد. بنابراین استفاده و دانلود نرم‌افزارهای حسابداری رایگان ویندوزی از منابع نامعتبر، پیشنهاد نمی‌شود. مگر از طریق سایت‌های آنلاین ویروس‌شنایی و یا آنتی‌ویروس‌های معتبر، اسکن کنید.

مقایسه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری رایگان و غیررایگان

از طریق جدول زیر، می‌توانید مقایسه‌ای ساده و خلاصه شده را در اختیار داشته باشید:

دریافت و پرداخت، 

ایرانی / خارجینام نرم‌افزار حسابدارینوع نرم‌افزار حسابداریقابلیت‌هارایگاندوره رایگان


ایرانی

سپیدارآفلاینحسابداری، خرید و فروش، دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد، انبار، پیوست اسناد، انبار و...
هلوآفلاینحسابداری، دریافت و پرداخت، خرید و فروش، حقوق و دستمزد (صرفا مختص محصول حقوق و دستمزد هلو) اتصال به کارت خوان و...
لانداآنلاینحسابداری، خرید و فروش، دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد، API (اتصال به ووکامرس) گزارش‌های مدیریتی، اطلاعات پایه، پشتیبانی و آموزش رایگان، انبار، داشبورد حرفه‌ای و...
حسابفاآنلاینحسابداری، خرید و فروش، دریافت و پرداخت، گزارش‌های مدیریتی، اطلاعات پایه، فاکتور آنلاین و...

 

خارجی

Waveآنلاین

دریافت و پرداخت، فاکتور آنلاین، تهیه نسخه پشتیبان، گزارش‌های مدیریتی، یکپارچه‌سازی با اکانت PayPal، ایجاد و مدیریت چندین کسب و کار، پشتیبانی و...

FreshBooksآنلایندریافت و پرداخت، فاکتور آنلاین، مدیریت پروژه، ادغام با برنامه‌های کاربردی شخص ثالث، داشبورد حرفه‌ای و...

انواع نرم‌افزارهای حسابداری

نرم‌افزارهای حسابداری را با توجه به ماهیت کارکرد آنها، می‌توان به 2 دسته زیر تقسیم کرد:

  1. نرم‌افزارهای حسابداری "آنلاین"

  2. نرم‌افزارهای حسابداری "آفلاین (ویندوزی)"

نرم‌افزار حسابداری آنلاین |نسل جدید| چیست؟

پدیده حسابداری آنلاین که به آن حسابداری ابری یا حسابداری تحت وب نیز گفته می‌شود، به حسابداران اجازه می‌دهد که از طریق اینترنت، کارهای حسابداری خود را انجام دهند. در واقع ما در نرم‌افزارهای حسابداری نسل جدید، نیازی به نصب هیچگونه نرم‌افزاری نداریم و می‌توانیم با مروگری مانند کروم، کارهای حسابداری را انجام دهیم.

نرم‌افزار حسابداری آفلاین |سنتی| چیست؟

منظور از نرم‌افزارهای حسابداری سنتی، این است که حتما باید بر روی سیستم نصب شوند. در زمانه امروزی که همه چیز به اینترنت متکی است، دیگر جایی ندارند. همچنین باید دقت کرد که برای نصب یک نرم‌افزار حسابداری، وارد پروسه نصب نرم‌افزار و نصب پیش‌نیازهای یک نرم‌افزار حسابداری خواهیم شد که پیچیدگی کار را بالا خواهد برد. از معروف‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری سنتی، می‌توان به نرم‌افزارهای سپیدار و هلو اشاره کرد.

نکات مهم در انتخاب نرم‌افزار حسابداری مناسب

در انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری چه آنلاین و چه سنتی، رعایت موارد زیر پیشنهاد می‌شود تا بتوانید بیشترین بهره را با کمترین هزینه، بدست آوردید

  1. قیمت مناسب

اولین و مهم‌ترین در انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری، قیمت آن است. به طور عامیانه اگر بخواهیم بگوییم، ما ایرانی‌ها به دنبال کمترین هزینه و دریافت بیشترین سود هستیم. فاکتور قیمت، همیشه الویت بالاتری نسبت به دیگر قابلیت‌ها دارد که به همین دلیل به دنبال نرم‌افزار حسابداری رایگان هستیم.

  1. آسان بودن کار با نرم‌افزار

یک نرم‌افزار حسابداری، باید به نحوی طراحی شده باشد که حتی کسانی که دانش حسابداری ندارند، بتوانند با نرم‌افزار کار کنند. هرچه محیط کار با نرم‌افزار ساده‌تر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب میکند.

  1. خدمات پشتیبانی و آموزش مناسب

تصور کنید که در یک شرایط بحرانی قرار دارید و نیاز شدیدی به یک پشتیبان دارید تا بتوانید مشکل مربوطه را برطرف کنید. اما پشتیبان نرم‌افزار حسابداری شما در دسترس نیست! حال چه اتفاقی می‌افتد؟ بنابراین نیاز است تا با حساسیت بیشتری برای انتخاب نرم‌افزار حسابداری به خرج دهید.

     4. امنیت نرم‌افزار

موضوع امنیت در نرم‌افزارهای حسابداری ویندوزی را بالاتر مورد ارزیابی قرار دادیم. اما در نرم‌افزار حسابداری ابری، تمام اطلاعات شما در سرورهای شرکت مربوطه ذخیره خواهد شد. لذا در این صورت، شما هیچگونه دسترسی به اطلاعات خود ندارید و به جهت بازیابی اطلاعات خود، به مشکل خواهید خورد. همچنین احتمال دارد که سرورهای شرکت، مورد حمله هکری قرار بگیرد. 

معرفی نرم‌افزار حسابداری |رایگان| لاندا

لاندا یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین (مدیریت کسب و کار ابری) ایرانی است که بر اساس آخرین فناوریهای تولید و توسعه نرم‌افزار تولید شده است و هم اکنون با ماژولها و بخشهای زیر در دسترس مدیران و مالکان محترم کسب و کارها قرار گرفته است:

  • حسابداری
  • خرید و فروش
  • دریافت و پرداخت
  • حقوق و دستمزد
  • گزارشهای مدیریتی
  • API (افزونه ووکامرسی لاندا)

نرم‌افزار حسابداری تحت‌وب لاندا، به مدت 1 ماه رایگان است. همچنین آموزش و پشتیبانی برای تمامی کاربران به صورت رایگان انجام خواهد شد. دوره آزمایشی 1 ماهه این فرصت را به شما خواهد داد که نرم‌افزار را اژمایش کرده و در صورت رضایت، تمدید کنید.

امنیت و ایمنی نرم افزار حسابداری ابری لاندا

کلیه اطلاعات شما در بانک اطلاعات کد می‌شوند. ما کلیه اطلاعات شما را در بانک اطلاعات، کد می‌کنیم؛ به طوری که فقط شما به آنها دسترسی خواهید داشت. حتی پرسنل و برنامه‌نویس‌های شرکت نیز با رجوع به بانک اطلاعات دسترسی به اطلاعات شما نخواهند داشت. با این کار اگر هکرها هم به دیتابیس دسترسی داشته باشند، به هیچ اطلاعاتی دسترسی نخواهند داشت. همچنین از اطلاعات شما به طور خودکار پشتیبان تهیه می‌شود. به این صورت نیازی نخواهد بود حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود را به تهیه نسخه‌های پشتیبان اختصاص دهید و همواره نگران از بین رفتن نسخه‌های پشتیبان به دلیل ویروسی شدن سیستم، آسیب دیدن هارد دیسک، تعویض سیستم‌عامل و سایر مسائل باشید.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا

از طریق ویدیو زیر، می‌توانید در لاندا ثبت‌نام کنید و به مدت 1 ماه، از نرم‌افزار حسابداری آنلاین خود لذت ببرید و در صورت نیاز، با کمترین هزینه، تمدید کنید: