شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) کسب و کارهایی هستند که درآمدها، دارایی‌ها یا تعدادی کارمند را زیر یک آستانه مشخص نگه می‌دارند و نقش مهمی‌ در اقتصاد کشور دارند.

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME) چیست؟

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) که مخفف عبارت Small and medium-sized enterprises می‌باشد، کسب و کارهایی هستند که درآمدها، دارایی‌ها یا تعدادی کارمند را با رعایت یک آستانه مشخص از هر 3 بخش، نگه می‌دارند. هر کشوری تعریف خاص خود را از آنچه یک شرکت کوچک و متوسط ​​(SME) تشکیل می‌دهد، دارد. معیارها، باید رعایت شوند و گهگاه صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند نیز در نظر گرفته می‌شود.

نقش شرکتهای SME در اقتصاد هر کشور

جالب است بدانید در اندازه کوچک، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) نقش مهمی‌ در اقتصاد دارند. تعداد آنها به طور قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ بیشتر است، تعداد زیادی از افراد را استخدام می‌کنند و به طور کلی ماهیت کارآفرینی دارند و به شکل‌گیری نوآوری کمک می‌کنند.

آشنایی با شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME)

در ایالات متحده، هیچ راه مشخصی برای شناسایی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) وجود ندارد. اتحادیه اروپا (EU) تعاریف واضح‌تری ارائه می‌دهد و یک شرکت کوچک را به عنوان شرکتی با کمتر از 50 کارمند و یک شرکت متوسط ​​را به عنوان شرکتی با کمتر از 250 کارمند توصیف می‌کند. علاوه بر شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های خرد نیز وجود دارند که حداکثر 10 کارمند دارند.

همانطور که الزامات دسته‌ها در هر کشور متفاوت است، نام‌ها و اختصارات نیز متفاوت است. SME معمولا توسط اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد (UN) و سازمان تجارت جهانی (WTO) استفاده می‌شود، در حالی که در ایالات متحده این شرکت‌ها اغلب به عنوان مشاغل کوچک تا متوسط ​​(SMBs) شناخته می‌شوند. در جای دیگر، در کشور کنیا، آنها با نام MSME، (مخفف شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط) و در هند، MSMED (یا توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط) ​​نامیده می‌شوند. علی‌رغم تفاوت در نامگذاری، کشورها در تفکیک مشاغل بر اساس اندازه یا ساختار مشترک هستند.

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در ایالات متحده

در ایالات متحده، اداره SBA مشاغل کوچک را بر اساس ساختار مالکیت، تعداد کارمندان، درآمد و صنعت طبقه‌بندی می‌کند. به عنوان مثال، در بخش تولید، یک SME شرکتی است با 500 کارمند یا کمتر. در مقابل، مشاغلی که سنگ معدن مس و سنگ نیکل استخراج می‌کنند، می‌توانند تا 1500 کارمند داشته باشند و همچنان به عنوان یک SME شناخته شوند. مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده به طور مشخص شرکت‌هایی با کمتر از 10 کارمند را به عنوان یک دفتر کوچک یا SOHO طبقه‌بندی می‌کند.

وقتی صحبت از گزارش مالیاتی می‌شود، خدمات درآمد داخلی (IRS) مشاغل را به SME دسته بندی نمی‌کند. در عوض، کسب و کارهای کوچک و افراد خوداشتغال را به یک گروه و مشاغل بزرگ تا متوسط ​​را به گروهی دیگر جدا می‌کند. IRS مشاغل کوچک را به عنوان شرکت‌هایی با دارایی 10 میلیون دلار یا کمتر و مشاغل بزرگ را به عنوان شرکت‌هایی با دارایی بیش از 10 میلیون دلار طبقه بندی می‌کند.

ملاحظات ویژه شرکتهای SME

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) اغلب به عنوان ضربان قلب اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته در نظر گرفته می‌شوند. آنها مسئول ایجاد مشاغل زیادی هستند و در ایالات متحده 46٪ از تولید ناخالص داخلی غیرکشاورزی خصوصی (GDP) در سال 2008 سهم داشتند.

مشاغل و تولید ناخالص داخلی

بسیاری از مردم در اقتصادهای نوظهور در شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کار می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OCED)، شرکت‌های کوچک و متوسط تقریبا 45% از کل اشتغال و 33% از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می‌دهند.

اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) به کشورهای نوظهور محدود نمی‌شود. بین سال‌های 2002 و 2012، شرکت‌های کوچک و متوسط، 77% مشاغل جدید را در کانادا ایجاد کردند که تقریبا همان درصدی است که در اکثر اقتصادهای نوظهور وجود دارد. این شرکت‌ها هم از نظر ایجاد شغل و هم از نظر ایجاد درآمدهای مالیاتی اهمیت زیادی برای رفاه کشور دارند. همین امر در ایالات متحده نیز صادق است. جایی که مشاغل کوچک 64 درصد از خالص مشاغل جدید ایجاد شده بین سال‌های 1993 و 2011 را تشکیل می‌دهند.

مشوق‌های دولتی به کسب و کارهای SME

زندگی به عنوان یک شرکت کوچک و متوسط (SME) همیشه آسان نیست. این کسب‌وکارها معمولا برای جذب سرمایه، تلاش‌های بسیاری می‌کنند و اغلب در پرداخت مالیات و اجرای تعهدات مربوط به مقررات با مشکل مواجه هستند.

دولت‌ها اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) را در اقتصاد کشور می‌شناسند و به طور منظم مشوق‌هایی از جمله رفتار مالیاتی مطلوب و دسترسی بهتر به وام‌ها را برای کمک به ادامه کارشان ارائه می‌کنند.

آن‌ها همچنین برنامه‌های آموزشی، آموزش به صاحبان مشاغل کوچک و متوسط (SME) در مورد چگونگی رشد و بقای کسب‌وکارشان، و همچنین برنامه‌های حسابرسی ویژه برای هدف قرار دادن مناطق پرخطر و افزایش رعایت مالیات ارائه می‌دهند.

موضوعات کلیدی و مهم از شرکتهای SME

  • شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) کسب و کارهایی هستند که درآمدها، دارایی‌ها یا تعدادی کارمند را زیر یک آستانه مشخص نگه می‌دارند.
  • هر کشوری تعریف خاص خود را از آنچه یک شرکت کوچک و متوسط ​​(SME) تشکیل می‌دهد، دارد.
  • شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) نقش مهمی‌در اقتصاد دارند و تعداد زیادی از مردم را به کار می‌گیرند و به شکل‌گیری نوآوری کمک می‌کنند.
  • دولت‌ها به‌طور منظم مشوق‌هایی از جمله رفتار مالیاتی مطلوب و دسترسی بهتر به وام‌ها را برای کمک به ادامه کارشان ارائه می‌کنند.

نرم‌افزار حسابدابداری آنلاین لاندا مختص شرکت‌های SME

نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، مختص کسب و کارهای SME ساخته شده و در بخش‌های زیر در دسترس مدیران و مالکان محترم کسب و کارها قرار گرفته است:

  • حسابداری
  • خرید و فروش
  • دریافت و پرداخت
  • حقوق و دستمزد
  • گزارشهای مدیریتی

حسابداری شرکت‌های SME با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

با مشاهده ویدیوی زیر، از شرکت‌های SME بیشتر بدانید: