استفاده از رایانش ابری، برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و نیز استارتاپها تا حدود زیادی در هزینه‌های شروع کسب و کار صرفه‌جویی می‌کند. یکی از مهمترین مصادیق نرم‌افزارهای ابری حسابداری ابری است.

استارتاپ چیست؟

استارتاپها و کسب و کارهای خرد (Small Enterprises)  و متوسط (Medium) که به آنها SME گفته می‌شود، نقش اساسی در توسعه اقتصادی جوامع، بازی می‌کنند. از آنجایی که اغلب این کسب و کارها و استارتاپها در ابتدای شروع به کار بنیه‌ی مالی ضعیفی دارند بنابراین مالکانشان امکان بهره مندی از مشاوران در حوزه های مختلف را ندارند. از طرف دیگر بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که اینگونه افراد تمایل زیادی هم برای مشاوره از خود نشان نمی‌دهند. این حوزه‌ها شامل موارد همچون مدیریت مسائل مالی و حسابداری، فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و ... می‌باشد.

مشکلات اساسی نرم‌افزارهای حسابداری

معمولا کارآفرینان بیشتر به جنبه‌های تخصصی کار خود تمرکز دارند و بنابراین ممکن است با مسائل مالی و حسابداری آشنایی نداشته باشند و یا آشنایی بسیار کمی داشته باشند. همچنین 99 درصد نرم‌افزارهایی که در زمینه حسابداری در حال حاضر در بازار ایران وجود دارند از چندین مساله اساسی رنج می‌برند:

  1. گران هستند، یا آنهایی که هزینه کمتری دارند در آینده نیازهای کسب و کارها را به درستی پاسخگو نیستند.
  2. برای استفاده مدیران و مالکان ساخته نشده‌اند. یعنی برای استفاده از آنها باید از حسابداران کمک گرفت.
  3. گزارشهایی مخصوص مدیریت که سود و زیان لحظه‌ای، و در مقایسه با سالهای قبل را به صورتی که برای مدیران به راحتی قابل فهم باشند را ارائه نمی‌دهند.
  4. معمولا نیاز به قفل سخت‌افزاری دارند، فقط بر روی یک سیستم نصب می‌شوند و دسترسی مدیران به آنها محدود است.

به عنوان مثال، ما یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری (سپیدار) را با نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا مقایسه کردیم که می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

رایانش ابری

امروزه نقش فناوری اطلاعات در همه زمینه‌ها بویژه در زمینه کارآفرینی  بر کسی پوشیده نیست. یکی از قابل توجه‌ترین وقایعی که فناوری اطلاعات در آن نقش داشته، از بین رفتن موانع متعددی است که به طور سنتی، افراد، سازمانها و جوامعی را که در مکان های جغرافیایی مختلفی واقع شده‌اند از یکدیگر جدا می‌ساخت. در واقع، فناوری اطلاعات تعریف مفاهیم زمان، فضا و فاصله را تغییر داده است یکی از جنبه‌های فناوری اطلاعات رایانش ابری است. بنا بر گزارش گارتنر درسال 2016 رایانش ابری احتمالا مهمترین فناوری سالهای اخیر است، به طوریکه حجم بازار این فناوری جدید از سال 2015 تا 2017 از 87 میلیارد دلار به 146 میلیارد دلار رسیده است.

تحقیقاتی که در سال 2014 در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که 37 درصد شرکتهای کوچک با رایانش ابری کاملا منطبق و هماهنگ شده‌اند و این عدد در سال 2020 به 87% خواهد رسید. رایانش ابری امکانات و فرصتهای بی نظیری را در اختیار SMEها و استارتاپها گذاشته است. نرم‌افزارهایی که زمانی با صرف هزینه گزاف تنها در اختیار شرکتها و سازمانهای بزرگ بود هم اکنون با هزینه بسیار پایین تر در اختیار همگان قرار گرفته است. همه اینها نشان از آن دارد که اتخاذ رویکرد استفاده از فناوریهای ابری تا چه اندازه مهم است.

نرم‌افزارهای حسابداری ابری (تحت‌وب)

حسابداری ابری (یا به اصطلاح حسابداری آنلاین) یکی از مصادیق رایانش ابری است. این نرمافزارها پیچیدگیهای نرم‌افزارهای سنتی را ندارند، هرجا که باشید، هر زمانی از شبانه روز می‌توانید از آن استفاده کنید، همواره بروز می‌شوند، و می‌توانید اسناد و فاکتورهای خود را به صورت آنلاین به مشتریان، حسابداران و ... ارسال کنید. هزینه بهره‌برداری را کاهش داده و ما را برای هماهنگی با دنیای پررشد فناوری اطلاعات آماده می‌سازد.

نرم‌افزار حسابداری ابری، مانند نرم‌افزار حسابداری سنتی نیست که بتوان به صورت فایل نصبی اجرا کرد. نرم‌افزار حسابداری ابری در سرورهای راه دور میزبانی می‌شوند و داده‌ها به "ابر" ارسال می‌شوند و در آنجا پردازش می‌شوند (رایانش ابری) و به کاربر بازگردانده می‌شوند. در حسابداری ابری، همه عملکردهای حسابداری، در دسک‌تاپ کاربر یا در سایت انجام نمی‌شود. بلکه در سرورها این اطلاعات حسابداری پردازش می‌شوند و نتیجه این پردازش را کاربر می‌تواند در پنل خود در نرم‌افزار حسابداری ابری مشاهده کند. در رایانش ابری، کاربران کافیست فقط از طریق اینترنت به نرم‌افزار حسابداری خود متصل شوند. به همین دلیل نرم‌افزارهای حسابداری ابری، بدون محدودیت جغرافیایی و حتی با گوشی هم قابل دسترسی هستند.

استفاده از نرم‌افزار حسابداری ابری، کسب و کار شما را از نیاز به نصب و نگهداری نرم‌افزار روی لپ‌تاپ‌ها یا pcها جدا می‌کند. نرم‌افزارهای حسابداری ابری همچنین به کارمندان بخشهای مختلف یک سازمان یا شرکت اجازه می‌دهد تا تمامی‌کارمندان به یک نسخه مشابه از نرم‌افزار و داده‌های مشابه دسترسی داشته باشند. در کسب و کارهای کوچک که مدیریت هزینه‌ها در الویت‌هاست، استفاده از نرم‌افزارهای ابری به دلیل هزینه‌های پایین‌تر در بخش‌هایی مانند خرید اشتراک، سخت‌افزار و... بهترین انتخاب برای مدیران این رده از کسب و کارهاست. همچنین مدیران کسب و کارهای کوچک, علاوه بر مدیریت هزینه‌ها و ثبت حقوق و دستمردهای کارمندان خود در نرم‌افزار حسابداری ابری، می‌توانند گزارش‌های مدیریتی خود را حتی در تلفن‌همراه خود مشاهده نمایند.

از جمله معروفترین نرم‌افزارهای حسابداری ابری که برای استارتاپها و کسب وکارهای خرد و متوسط طراحی شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Intuit با بیش از 6 میلیون عضو
  • FreshBooks با بیش از 2 میلیون عضو
  • WaveApp کاملا رایگان
  • ZohoBooks
  • BillyApp

علاوه بر اینها، ما بررسی تخصصی بر نرم‌افزارهایی مثل Wave Financial، QuickBooks  و FreshBooks داشته‌ایم که می‌توانید در زیر بخوانید:

نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا با آخرین تکنولوژیهای روز تولید و توسعه نرم‌افزار عرضه شده است، بسیار ساده و آسان است، یکماه رایگان می‌توانید از همه امکانات آن بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید. بازخودرهای خود را ثبت کنید و در صورت تمایل عضویت خود را تمدید کنید. ما خود اولین شرکتی هستیم که از لاندا برای امور مالی و حسابداری خود استفاده می‌کنیم، قبلا از نرم‌افزار سپیدار استفاده می‌کردیم و اکنون خوشحالیم که از لاندا استفاده می‎کنیم.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا به سادگی انجام می‌شود. فقط کافیت از بخش menu سایت، بر روی ثبت‌نام کلیک کنید. همچنین آموزش ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید: