کلیه افرادی که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می‌شود، باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق پرداخت کنند.

تعریف مالیات: مالیات چیست؟

واژه‌ی مالیات که از مال گرفته شده است، از نظر فرهنگ شناسان در معانی زیر به کار برده شده است (اجر و پاداش) (زکات مال) (جریمه‌ای که حکومت به مناسبت ارتکاب جرایم ویژه از مرتکبین میگیرد) (باج) (خراج) و در آخر، مالی که دولت‌ها به طور سالیانه از شهروندان خود میگیرند.

اما در اصطلاح اقتصاددانان جدید، مالیات اینگونه تعریف شده است؛ مالیات مقدار پول یا مالی است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود میپردازند تا در جهت اداره امور کشور، تأمین کالا و خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمران و آبادانی توسط دولت مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

تعریف حقوق: حقوق چیست؟

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگری (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل میکند.

لذا درآمد مشمول مالیات بر حقوق، میزان حقوق و مزایای مربوط به شغل قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون خواهد بود.

ثبت سند حقوق و دستمزد

ثبت سند حقوق و دستمزد، یکی از فعالیتهای بسیار مهم و همچنین پیچیده در ثبت اسناد حسابداری است. ثبت سند حقوق و دستمزد در حسابداری در 2 سند مجزا انجام می‌شود که در مقاله زیر، به بررسی هر یک از این اسناد خواهیم رسید:

ثبت سند حقوق و دستمزد

مالیات حقوق چیست؟

کلیه افرادی که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می‌شود، باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند.

میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه‌هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

ثبت سند پرداخت مالیات بر حقوق کارکنان

طبقه‌بندی مالیات

دریک طبقه‌بندی عمومی، مالیات‌ها را به مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نموده‌اند. تعریف جامع و مانعی که بتواند این دو گونه را ازیکدیگر منفک نموده و ملاک عمل قرارگیرد، وجود ندارد. اما از طریق مقاله مرتبط زیر، می‌توانید با مالیات مستقیم و غیرمستقیم، آشنا شوید:

مالیات مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

درآمدهای معاف از مالیات بر حقوق

1. حقوق بازنشستگی

2. خسارت اخراج

3. بازخرید خدمت

4. وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث

5. حقوق وظیفه

6. حق سنوات

7. کارمندان محلی سفارتخانه‌ها و کنسولگریها

8. حقوق ایام مرخصی

9. مستمری پایان خدمت

10. درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح

11. خانه‌های سازمانی

12. عیدی سالانه یا پاداش آخر سال (مشروط)

معافیت مالیات حقوق در سال 1401

  • حقوق تا 5 میلیون تومان معاف از مالیات شد.
  • نسبت به مازاد ششصد میلیون ریال تا یک میلیارد و دویست میلیون ریال، 10 درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ریال تا دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال، 15 درصد
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال، 20 درصد

جدول مالیات حقوق در سال 1401 

معافیت مالیات حقوق در سال 1401

محاسبه آنلاین مالیات بر حقوق ماهانه سال 1400

از طریق سایت زیر، می‌توانید به صورت آنلاین، مالیات حقوق خود را محاسبه کنید. برای استفاده از این قابلیت، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

محاسبه آنلاین مالیات بر حقوق ماهانه

میزان جریمه در صورت عدم پرداخت مالیات بر حقوق

جریمه‌ای که برای عدم ارسال لیست مالیات حقوق کارمندان در نظر گرفته می‌شود، گاهی چندین برابر بیشتر از مالیات مشخص شده بر لیست حقوقی است. الزامیست بدانید نه تنها جریمه‌ی مربوط به عدم ارسال لیست، قابل بخشش نیست بلکه هرگونه کم کاری، زمینه ایجاد مسائل و مشکلات بزرگ مالی را برای شما فراهم خواهد کرد. از این رو توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ارسال لیست مالیات حقوقی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

میزان جریمه در صورت عدم پرداخت مالیات بر حقوق

ارسال فهرست مالیات حقوق به صورت الکترونیک (نرم‌افزار Salary)

ارسال لیست مالیات بر حقوق کارکنان از مباحث مهم برای حسابداران و مودیان محسوب می‌شود که هر حسابداری باید به خوبی از عهده آن بر بیاید. در مقاله زیر تلاش شده تا بصورت جامع و ساده، طریقه ارسال فهرست مالیات بر حقوق با برنامه Salary، آموزش داده شود:

صفر تا صد نرم‌افزار Salary

تعریف جدول مالیات حقوق در لاندا

همانطور که اطلاع دارید، مالیات حقوق در هر سال اعلام می‌شود که در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا، تعریف جداول مالیات توسط سامانه به صورت خودکار، انجام خواهد گرفت. بنابراین دیگر نیاز نیست کاربران درگیر تعریف و ایجاد جدول مالیاتی شوند.