در این مقاله قصد داریم ابتدا رشته حسابداری را تعریف کرده و سپس درباره خصوصیات مورد نیاز یک کارآموز حسابداری را معرفی کنیم. همچنین تفاوت کارآموزی و کارورزی نیز عنوان خواهد شد.

رشته حسابداری چیست؟

از حسابداری تعاریف مختلفی ارائه شده است. در گذشته عموما حسابداری را فن شناسایی، ثبت، طبقه‌بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی میدانستند. تعاریف جدید، حسابداری را یک سیستم اطلاعاتی میدانند. از این دیدگاه حسابداری را میتوان چنین تعریف نمود:

«حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که از طریق شناسائی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم را در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قرار میدهد»

کار حسابداران چیست؟

احتمالا اولین نکته‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند، این است که کار حسابداران ثبت اعداد و ارقام است؛ یعنی اعداد و ارقام فعالت‌های مالی را ثبت می‌کنند. البته این نکته صحبح است اما حسابداران وظایف بسیار حساس دیگری نیز در کسب و کار و تجارت به عهده دارند که کمتر به این کارها اشاره می‌شود.

علت و ضرورت وجود حسابدار چیست؟

حسابداران وظیفه اداره امور بسیار مهم دفتری را به عهده دارند که سبب می‌شود کار مؤسسات دقیق و به راحتی انجام شود. از قبیل ثبت حقوق و دستمزد، جریان ورودی نقدی و پرداخت‌های نقدی، خرید کالا و موجودی کالا و ثبت اقلام دارایی.

معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری یک اصل اساسی حسابداری و جزو اساسی ترازنامه است. این معادله به شرح زیر است:

دارایی = بدهی + سرمایه

مقاله مرتبط را بخوانید: آشنایی با صورتهای مالی

کاراموزی چیست؟

طبق تعریف ویکی‌پدیا، کارآموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارت‌های مورد نیازشان، آموزش داده می‌شود. کارآموزان، مهارت‌های مورد نیاز رشته و کسب و کار اینده خود را در دوره‌های کارآموزی می‌آموزند. در عوض آن، کارآموزان نیز پس از کسب مهارت‌های لازم، برای مدت معینی که بر روی آن با کارفرما به توافق رسیده‌اند، کار خود را در محل، ادامه می‌دهند.

مزایای کارآموزی چیست؟

  • آشنا شدن با محیط‌های کاری و برقراری ارتباط با افراد با تجربه درآن حوزه
  • پیاده‌سازی دروس آکادمیک و دانشگاهی در محیط واقعی کار
  • امکان ادامه همکاری با مجموعه‌های پذیرنده کارآموز
  • تهیه رزومه و سابقه کار برای اشتغال در سازمان‌های بزرگتر
  • تبادل دانش و تجربه بین صنعت و دانشگاه
  • افزایش خود باوری در بین دانشجو و امکان بروز خلاقیت و نوآوری

صلاحیت‌های مورد نیاز برای استخدام کارآموز حسابداری چیست؟

اگر بخواهید بدون داشتن تجربه حسابدار شوید حداقل باید یک پیش زمینه در حسابداری داشته باشید. داشتن صلاحیت‌های مناسب توجه کارفرمایان را جلب می‌کند و شما می توانید قدم‌های اول را بردارید. بهتر است افرادی که تجربه حسابداری ندارند حداقل یک گواهینامه یا مدرک در زمینه حسابداری داشته باشد.

مدرک AAT چیست؟

چنانچه شما فردی هستید که تازه به دنیای حسابداری وارد شده‌اید یا قصد دارید وارد شوید، مدارک مربوط به انجمن تکنسین‌های حسابداری یا همان AAT می‌تواند اولین قدم برای حرکت به سوی اهدافتان باشد. در واقع در این دوره آموزشی، مهارت‌های مورد نیاز در امور مالی به افراد آموزش داده شده و آنها را برای کار در شرکت‌ها آماده می‌کند. این انجمن مدرک حسابداری را در سه سطح گواهی بنیاد، دیپلم پیشرفته و دیپلم حرفه‌ای ارائه می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کارآموز حسابداری چیست؟

  • آگاه به علم و دانش حسابداری
  • داشتن مهارت نوشتاری و گفتاری عالی
  • توجه زیاد به جزئیات
  • فعال و باانگیزه باشید
  • داشتن مهارت‌های مربوط به کامپیوتر (ICDL)
  • توانایی کار تیمی
  • داشتن توانایی‌های بین فردی
  • داشتن مهارت‌های ریاضی
  • دوستانه و باهوش بودن

وظایف کارآموز حسابداری چیست؟

حسابداران کارآموز موظفند حسابها را تهیه و تنظیم کنند. آنها برای جمع آوری داده‌های خام حساب‌ها با یک مدیر حسابرسی همکاری می‌کنند.

کارورزی چه تفاوتی با کارآموزی دارد؟

دوره کار آموزی دوره‌ای است که مستقل از محیط آموزشی است و در آن فرد برای آموزش یک کار حرفه‌ای شرکت می‌کند. حقوق و دستمزد این دوره اغلب به صورت توافقی است ولی گاهی ممکن است این دوره به صورت رایگان ارائه شود که این نیز توافقی است. در هر صورت کارآموز در این دوره حق و حقوقی دارد و با توجه به توافق دو طرف پرداخت می‌شود.

این در حالی است که دوره کارورزی، دوره‌ای است که تحصیل و کار به طور همزمان ارائه می‌شود. دوره کارورزی در هر زمینه‌ای که باشد، حتما با پرداخت حقوق همراه است. ممکن است بیمه، ساعت کاری و... تعیین نشود اما در نهایت حقوق پرداخت می‌شود.

همکاری با شرکت نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

شرکت نرم‌افزاری حسابداری آنلاین لاندا، برای توسعه هر چه بهتر نرم‌افزار و معرفی این نرم‌افزار به کسب و کارهای مختلف، در صدد همکاری و جذب نمایندگی قرار دارد. برای مشاهده شرایط و نحوه درخواست نمایندگی، لینک زیر را دنبال کنید:

شرکت حسابداری آنلاین لاندا، قصد همکاری با شما را دارد

گردآوری شده توسط مجموعه لاندا و جاب اکسپرت