شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک، در پایان هر سال، تمامی حساب‌های خود را می‌بندند؛ به عبارت دیگر، مانده کلیه حساب‌ها را صفر می‌کنند. این عملیات در حقیقت به معنای اتمام دوره مالی است. در این مقاله چک لیستی از مهمترین مواردی که باید رعایت شود را ذکر کرده‌ایم.

سال مالی چیست؟

دوره 12 ماهه‌ای که شرکت‌ها برای اهداف حسابداری خود در نظر می‌گیرند، سال مالی نام دارد. بسیاری از شرکت‌ها، سال تقویم را به عنوان سال مالی خود انتخاب می‌کنند با این‌حال، برخی دیگر تصمیم می‌گیرند که با توجه به دوره‌ی اوج سود یا چرخه تجاری شرکت سال مالی غیر از سال تقویم برای خود برگزینند. پس از تعیین سال مالی، نمی‌توان آن را تغییر داد. بنابراین مدیران باید قبل از انتخاب سال مالی، همه موارد را با دقت در نظر بگیرند.

منظور از بستن سال مالی چیست؟

بستن حساب‌های مالی در پایان سال به معنای صفر کردن موجودی مانده کلیه حساب‌ها است. تمامی شرکت‌ها و تجارت‌های کوچک، در پایان هر سال، حساب‌های مالی سالیانه خود را می‌بندند. بستن سال مالی به این معنا است که یک دوره مالی در شرکت یا کسب و کار مورد نظر به پایان رسیده است. با بستن یک سال مالی، کلیه اطلاعات و موجودی‌های مالی آن سال به سال بعدی منتقل می‌شوند.

بستن حساب‌های دائمی چگونه‌ست؟

در این فرایند، کلیه حساب‌های دائمی دارای مانده بدهکار از جمله حساب‌های دارایی، طی این فرایند در حساب تراز اختتامیه به حساب بستانکار تبدیل می‌شوند و حساب‌هایی مانند حساب‌های مربوط به ذخایر، بدهی‌ها و سرمایه که دارای مانده بستانکار هستند به حساب اختتامیه تراز بدهکار می‌شوند.

بستن حساب‌های موقت چگونه‌ست؟

برای بستن حساب‌های موقتی باید با روش‌های مختلفی، بسته به ماهیت و نوع حساب‌ها، عمل کنید. برای مثال حساب‌هایی که مربوط به مانده بدهکار هستند در پایان بستانکار محسوب می‌شوند و بالعکس، حساب‌های خلاصه سود و زیان بدهکار محسوب می‌شوند. در پایان مانده را باید به یک حساب دائمی یا ترازنامه‌ای منتقل کرد. در پایان هر دوره مالی، کلیه حساب‌های موقتی بسته به ماهیت و نوع آن‌ها به عنوان یک مبلغ در نظر گرفته شده و کسر یا اضافه می‌شوند.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه گزارشی اســت که اطلاعات مربوط به منابع اقتصادی، تعهدات اقتصادی و حق مالی صاحب سرمایه را از طریق گزارش داراییها، بدهیها و سرمایه واحد تجاری در یک زمان مشخص فراهم می‌کند. ترازنامه شکل بسط داده شده معادله اساسی حسابداری است. از آنجا که ترازنامه معرف وضعیت مالی واحد تجاری در یک مقطع زمانی معین است، آن را صورت وضعیت مالی نیز مینامند. همچنین ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی است که با عناوین بیلان و صورت وضعیت مالی هم شناخته می‌شود. در زبان انگلیسی به آن Balance Sheet گفته می‌شود.

مقاله مرتبط را از دست ندهید: با ترازنامه در حسابداری بیشتر آشنا شوید.

ترازآزمایشی چیست؟

ترازآزمایشی فهرستی است از مانده حسابهای دفتر کل، که معمولا در پایان هر ماه یا سال تهیه می‌شود. تهیه ترازآزمایشی به حسابداران امکان می‌دهد که از تساوی جمع مانده‌های بدهکار با جمع مانده‌های بستانکار حسابهای کل، معین اطمینان حاصل نمایند.

برای آشنایی بیشتر با تراز آزمایشی، مقاله تراز (ترازنامه) آزمایشی چهارستونی را از دست ندهید.

چک لیست بستن سال مالی

چک لیست بستن سال مالی و آماده سازی برای ثبت اظهارنامه

1. ثبت هزینه‌های جاری

2. ثبت گردش مالی بانک

3. ثبت اجاره‌های محل، اجاره وسائط نقلیه و... پرداخت شده

4. ثبت حقوق و دستمزد‌ها

5. ثبت فیش مالیات حقوق‌های پرداخت شده

6. ثبت عیدی، پاداش و سنوات

در چگونگی دریافت فیش حقوقی مانده‌اید؟ مقاله فیش حقوق و دستمرد در حسابداری آنلاین لاندا را از دست ندهید

7. ثبت فاکتورهای فروش

8. ثبت پرداختهای ارزش‌افزوده

9. ثبت پرداختهای تامین اجتماعی

10. ثبت سندهای استهلاک

نمی‌دانم چگونه استهلاک دارایی خود را ثبت کنم. پس مقاله سه روش محاسبه استهلاک را می‌خوانم!

11. تایید ثبت گزارش‌های فصلی تمام فصول

12. ثبت فیش مالیات‌های پرداخت شده

13. تهیه ترازآزمایشی، تهیه صورت سود و زیان

مقاله مرتبط را از دست ندهید: تهیه صورت سود و زیان

14. ثبت اسناد هزینه تنخواه

15. چک کردن نهایی مجدد فاکتورهای خرید، به ویژه فاکتورهای رقم بالا

16. شناسایی فاکتورهای خرید رسمی جهت اعلام در سامانه فصلی

17. ثبت وام ضروری کارکنان و بازپرداخت

18. ثبت پرداخت‌های حقوق و دستمزد، عیدی، پاداش و سنوات

مقاله‌های مرتبط: صفر تا صد نرم‌افزار Salary و چگونه ثبت سند حقوق و دستمزد

19. ثبت پیش‌دریافت‌ها و پیش‌پرداخت‌ها

20. ثبت مطالبات مشکوک الوصول

21. بررسی و ثبت اسناد بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا تولید شده

22. ثبت سند اختتامیه، تهیه ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد

دلایل اهمیت بستن حسابها در حسابداری

رعایت نکات زیر در بستن سال مالی الزامیست

1. پرینت روکش سندها و ضمائم مالی مانند فاکتورها، پرداختها، قراردادها، و ...

2. معرفی نرم‌افزار به مالیات

3. نوشتن فاکتورهای فروش ملخی

4. نوشتن دفاتر رسمی روزنامه و کل

مقاله مرتبط: با دفاتر قانونی و دفاتر غیر رسمی آشنا شوید.

اگر موارد دیگری هم وجود دارد از بخش نظرات اعلام فرمایید